Begynde på skemad?

7. september 2007

Alder:
5 mdr.

Begynde på skemad?

Hej

Så prøver jeg lige at skrive til dig igen... For et par uger siden hjalp du mig med at få styr på min datters søvn om dagen, og det går meget, meget bedre. Nok primært fordi, jeg er begyndt at slappe lidt af. Derudover hjalp en uge i sommerhus os med at få vænnet hende til barnevognen, så nu sover hun meget gerne i den. Skønt!

Nu går spørgsmålet på, om vi skal begynde på skemaden eller vente et par uger, så hun er tættere på de seks måneder. Det har vi hele tiden gerne villet, for hun har trivedes så godt på brystmælken. Er nu 5 mdr og en uge, vejer 8,4 (fødselsvægt 4150) og har sovet som en engel om natten hele sit liv - de sidste tre måneder til 5-6-tiden uden ammeafbrydelser.

Sådan ser det bare overhovedet ikke ud nu. De sidste fire nætter har hun bumlet rundt. Du får lige i nat som eksempel:

20: Bliver lagt i seng efter amning
20.30: Falder i søvn med lidt puttehjælp
0.30: Vågner, græder, ammes og lægges i seng igen
3.05: Vågner og græder. Ammes og falder i søvn
3.45: Græder, fordi hun er vendt om på maven, ligger med strakte arme. Vendes og sover videre
4.30: Igen på maven. Samme procedure
6.00: Vågner, klynker, ammes
7.10: Vågner helt

Jeg prøver selvfølgelig med sut og beroligende ...

Annonce

... hænder, når hun vågner, før jeg ammer. Hun virker skrubbesulten, strækker hænderne ud mod brystet og grynter højlydt, hvorefter hun sutter og sutter og sutter. Det virker som om, hun spiser bedre om natten, selvom jeg egentlig også synes, hun for det meste kan koncentrere sig om amningen om dagen.

Om dagen er hun meget livlig. Meget opmærksom på alt, ligger meget på maven med helt strakte arme og forsøger at komme frem. Hiver sig frem og skubber sig tilbage i lang tid. Glad og nem i øjeblikket. Smiler gerne til fremmede i bussen - glor endnu mere. Skøn unge.

Nå, men altså, er det mon tid til grød eller mos? Eller er natteuroen mon blot en del af udviklingen og vil blive ved trods mere mad? Jeg er MEGET træt efterhånden, fordi jeg hele tiden ligger halvvågen og følger udviklingen. Jeg ved godt, jeg har været ualmindelig heldig indtil nu, og jeg har heller ikke noget imod at skulle amme om natten. Lige nu er nætterne bare et stort rod for os alle - og meget ulig nætterne indtil nu.

Håber, du kan hjælpe. Måske også med, om det skal være grød eller mos? Er der mon store chance for at barnet bliver glad for grøntsager, hvis man begynder med mosen, eller er det komplet ligegyldigt...?

Venlig hilsen

Trætte Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os