Brev:
Begynde på skemad?
7. september 2007
Alder:
5 mdr.
Begynde på skemad?
Hej
Så prøver jeg lige at skrive til dig igen... For et par uger siden hjalp du mig med at få styr på min datters søvn om dagen, og det går meget, meget bedre. Nok primært fordi, jeg er begyndt at slappe lidt af. Derudover hjalp en uge i sommerhus os med at få vænnet hende til barnevognen, så nu sover hun meget gerne i den. Skønt!
Nu går spørgsmålet på, om vi skal begynde på skemaden eller vente et par uger, så hun er tættere på de seks måneder. Det har vi hele tiden gerne villet, for hun har trivedes så godt på brystmælken. Er nu 5 mdr og en uge, vejer 8,4 (fødselsvægt 4150) og har sovet som en engel om natten hele sit liv - de sidste tre måneder til 5-6-tiden uden ammeafbrydelser.
Sådan ser det bare overhovedet ikke ud nu. De sidste fire nætter har hun bumlet rundt. Du får lige i nat som eksempel:
20: Bliver lagt i seng efter amning
20.30: Falder i søvn med lidt puttehjælp
0.30: Vågner, græder, ammes og lægges i seng igen
3.05: Vågner og græder. Ammes og falder i søvn
3.45: Græder, fordi hun er vendt om på maven, ligger med strakte arme. Vendes og sover videre
4.30: Igen på maven. Samme procedure
6.00: Vågner, klynker, ammes
7.10: Vågner helt
Jeg prøver selvfølgelig med sut og beroligende hænder, når hun vågner, før jeg ammer. Hun virker skrubbesulten, strækker hænderne ud mod brystet og grynter højlydt, hvorefter hun sutter og sutter og sutter. Det virker som om, hun spiser bedre om natten, selvom jeg egentlig også synes, hun for det meste kan koncentrere sig om amningen om dagen.
Om dagen er hun meget livlig. Meget opmærksom på alt, ligger meget på maven med helt strakte arme og forsøger at komme frem. Hiver sig frem og skubber sig tilbage i lang tid. Glad og nem i øjeblikket. Smiler gerne til fremmede i bussen - glor endnu mere. Skøn unge.
Nå, men altså, er det mon tid til grød eller mos? Eller er natteuroen mon blot en del af udviklingen og vil blive ved trods mere mad? Jeg er MEGET træt efterhånden, fordi jeg hele tiden ligger halvvågen og følger udviklingen. Jeg ved godt, jeg har været ualmindelig heldig indtil nu, og jeg har heller ikke noget imod at skulle amme om natten. Lige nu er nætterne bare et stort rod for os alle - og meget ulig nætterne indtil nu.
Håber, du kan hjælpe. Måske også med, om det skal være grød eller mos? Er der mon store chance for at barnet bliver glad for grøntsager, hvis man begynder med mosen, eller er det komplet ligegyldigt...?
Venlig hilsen
Trætte Gitte